Senast aktiva
Topplista kommuner
|
|
Tour de MC-juni-2026, avslutad | de SM6BNA - 2026-06-14 21:09 |
Imorgon, 15 juni, startar jag resan hem mot Kalvsund. Just nu planerar jag inga aktiviteter. Om lusten faller på så skriver jag i Chatten.
Det blev ett regnigt och blåsigt avslut på ”Tour de MC-juni-2026”, men jag är mycket nöjd. STORT TACK till alla som ropat in på mina ”CQ NH” och tack för att ni använt ”ADIF Export” funktionen.
Kan hinta om att helgen 26 - 28 juni göra jag en NH-bil-resa ner till Skåne och Danmark.
Tack än en gång och hoppas vi hörs framöver, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Aktivera Vellinge S419 idag | de SA7JMF - 2026-06-14 11:13 |
Hej, idag planerar jag att köra ner till Falsterbokanalen och aktivera Vellinge kommun S419. Jag provar på några olika band. Det blir nog framåt 15.30-tiden. Jag skriver detaljerna i chatten. 73 de Magnus
|
|
| de SM6BNA - 2026-06-13 20:31 |
Tack för alla QSO denna solig dag. Tyvärr orsakade stora vägbyggen att Nordmaling inte kunde aktiveras.
Imorgon, 14 juni, är en mycket osäker plan (väderprognosen säger regn hela dagen!) att aktivera följande kommuner:
S593 - Åsele, starttid ca 07:30 UTC,
S573 - Örnsköldsvik,
S571 - Kramfors,
S569 - Härnösand,
S568 - Timrå.
Sista kommunen på denna del av resan.
Om någon önskar S567 - Ånge kommun så hör av er.
Det blir kanske några kommuner på hemresan till Kalvsund den 15 - 17 juni, se NH Blogg/Chatt.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Tour de MC-juni-2026, dag 9 | de SM6BNA - 2026-06-12 18:06 |
Tack för alla QSO idag, men det blev tydligen en regn-dans. Jag hade regn hela vägen ner till Åmsele Camping där jag nu torkar alla MC-kläder. Nya tag imorgon.
Imorgon, 13 juni, är planen att aktivera (SSB och CW) följande kommuner:
S584 - Vindeln, starttid ca 07:00 UTC
S585 - Robertsfors,
S594 - Umeå,
S591 - Vännäs,
S582 - Nordmaling,
S583 - Bjurholm.
Övernattning i Fredrika.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Tour de MC-juni-2026, dag 8 | de SM6BNA - 2026-06-11 20:50 |
Tack för alla QSO idag i det soliga vädret och bra konditioner.
Imorgon, 12 juni, är planen att aktivera (SSB och CW) följande kommuner:
S605 - Älvsbyn, starttid ca 07:30 UTC,
S607 - Piteå,
S596 - Skellefteå,
S586 - Norsjö,
S595 - Lycksele,
S584 - Vindeln.
Väderprognosen för imorgon ser inget vidare ut, så vi får se vad jag hinner med.
Övernattning i Åmsele.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Torsdagkvällens planer inställda | de SA0BMC - 2026-06-11 19:28 |
Det är för dåligt väder så det blir ingen utflykt för min del ikväll.
|
|
Fredag 12 juni | de SM6FIQ - 2026-06-11 09:55 |
I morgon kör jag åter till Oslo och tänkte aktivera några kommuner i Östfold som jag saknar i min logg. Passerar också några jag redan kört men stannar gärna där om någon saknar den kommunen.
S465 Färgelanda (stopp endast på begäran)
S475 Bengtsfors (stopp endast på begäran)
S464 Dals Ed (stopp endast på begäran)
N326 Aremark
N539 Rakkestad
N445 Indre Östfold
Startar hemifrån vid 9-tiden (UTC) och är i Färgelanda en dryg timme senare. Går att följa på aprs SM6FIQ-10.
Kommentarer (3)
[2026-06-11 22:16:27] [LB2CG]:
Hei Jonny, jeg mangler S465, S475 og S464. Har du anledning til en liten stopp der hadde det vært fint. God Tur! 73 de LB2CG Bjørn
[2026-06-11 23:39:15] [SM6FIQ]:
Hej Björn.Då blir det ett litet stopp i dessa tre.
[2026-06-12 06:24:26] [SM6DHF]:
Jag hakar på och lyssnar efter dig Jonny, saknar ju många kommuner då jag inte varit så aktiv tidigare i år.
73 Göran SM6DHF
|
|
Torsdag 11 juni 2026 - SV Finland | de OH1BA - 2026-06-10 20:04 |
Torsdagen den 11 juni 2026 aktiverade jag några kommuner i sydvästra Finland som inte ännu varit qrv i år. För att hinna med så många som möjligt mellan färjturerna från Åland och njuta av naturen och logga geocacher körde jag bara ssb på 40 mb och några bonuskontakter i Gustavs på cw just före jag skulle åka ombord på färjan.
Aktiverade:
F491 Nystad
F619 Mynämäki
F486 Nousiainen
F472 Masku
F492 Nådendal
F351 Gustavs som bonus, bara på cw.
Haft en fin geodag, precis som förr, ca 20 qso på ssb per kommun på 40 mb och bra conds.
Obs på bilden, min lilla låga 5 elements yagi. Det gick fint att köra OH0AZX i Kumlinge på Åland på 145.475 Khz FM från alla små kommuner i sydvästra Finland.
På bilden syns också min 20 m lw som jag använde på 40 meter
Tack för alla qso.
73 Bosse OH1BA / OH0BHU.
Kommentarer (2)
[2026-06-10 21:53:02] [SM4IVE]:
Bosse!
det låter som du har spänningsproblem med din radio
Kolla så att du har bra jord och spänning
[2026-06-11 08:49:52] [SA0BMC]:
Kul! Jag ska försöka från bilen! 73
|
|
Tour de MC-juni-2026, dag 7 | de SM6BNA - 2026-06-10 19:56 |
Tack för alla QSO idag men regnet kom snabbt och mycket därav det snabba avslutet i F591.
Imorgon, 11 juni, är en optimistisk planen att aktivera (SSB och CW) följande kommuner:
S609 - Haparanda, starttid ca 07:30 UTC,
S601 - Kalix,
S600 - Överkalix,
S606 - Luleå,
S608 - Boden,
S605 - Älvsbyn.
Övernattning i Älvsbyn.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Tour de MC-juni-2026, dag 6 | de SM6BNA - 2026-06-09 20:19 |
Äntligen en solig och fin dag. Tack för alla QSO och det blev en extra.
Imorgon, 10 juni, är planen att aktivera (SSB och CW) följande kommuner:
F587 - Tervola, starttid ca 08:00 UTC,
F410 - Keminmaa,
F408 - Kemi,
F591 - Torneå (Tornio),
S609 - Haparanda.
Övernattning på Seskarö.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Tour de MC-juni-2026, dag 5 | de SM6BNA - 2026-06-08 18:54 |
Tack för alla QSO idag trots urdåliga konditioner, men 20 fungerade på förmiddagen och 40 var ju bra på eftermiddag.
Imorgon, 09 juni, är planen att aktivera (SSB och CW) följande kommuner:
F421 - Kolari, starttid ca 06:30 UTC,
S603 - Pajala,
S602 - Övertorneå,
F506 - Pello,
F629 - Övertorneå (Ylitornio),
Övernattning i Rovaniemi.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Solen är magsjuk :-.) | de SM4IVE - 2026-06-08 08:06 |
|
|
Tour de MC-juni-2026, dag 4 | de SM6BNA - 2026-06-07 21:29 |
Imorgon, 08 juni, är planen att aktivera (SSB och CW) följande kommuner:
S610 - Kiruna, starttid ca 08:00 UTC,
F338 - Enontekis (Enontekiö),
F477 - Muonio,
F418 - Kittilä.
Övernattning i Sirkka.
Ett stopp i varje kommun,
APRS påslagen (SM6BNA-7),
”ADIF Export” mottages tacksamt,
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
|
|
Söndag f.m. | de SM5TJH - 2026-06-07 08:32 |
Söndag 7 juni 0800-1015 UTC kör jag mobilt i flera kommuner, börjar med 80m.
Tacksam om "ADIF Export"
|
|
Tour de MC-NH-juni | de SM6BNA - 2026-05-26 19:40 |
Traditionen fortsätter … så den 5 juni startar jag en ca 10 dagars MC-NH-resa. Jag aktiverar även några kommuner den 2, 3 och 4 juni på resan norrut. Under själva MC-NH-resan kommer jag att aktivera kommuner i norra Sverige, samt OH kommuner längs Muonio älv (Muonionjoki), Torne älv (Tornionjoki) och Kemi älv (Kemijoki).
Det blir primärt 40 meter SSB och CW, men även 20 och 60 meter vid behov.
Ett stopp i varje kommun.
Jag uppskattar en ”ADIF Export” efter varje dag för att underlätta digitaliseringen av loggen.
Detaljer kommer senare i NH Bloggen och Chatten.
Hoppas vi hörs, 73 från Hasse, SM6BNA.
Kommentarer (5)
[2026-05-27 07:25:16] [SM6KZW]:
Hej Hasse! Det låter som en fin resa du har framför dig. Kul att du gör detta! Håller tummarna för att vädrets makter står på din sida och att däcken inte krånglar denna gången! Vi hörs på banden!
73 de SM6KZW, Mikel
[2026-05-28 12:00:18] [SM7EIC]:
Sådana traditioner gillar vi!
[2026-05-28 18:49:55] [SM5TJH]:
Skall försöka nå dig varje dag
[2026-05-28 19:35:01] [LA5VX]:
God tur!
[2026-05-29 01:30:43] [SM4ZAM]:
Ska försöka följa dig så gott det går med jobb
|
|
Sotenäs, Fredag 1 maj | de SM6JRG - 2026-05-01 18:11 |
Tack till alla som svarade mig i S461 trots dåliga konditioner.
MVH SM6JRG
|
|
OH4SA/p | de OH4SA - 2026-04-18 17:05 |
Poor 80m! (Pielavesi F512)
|
|
Vilhelmina S592 | de SM4NZK - 2026-04-15 18:54 |
Under påsken så aktiverade jag S592 Vilhelmina Kommun det blev inte så många QSOn pga dåliga conds. Jag har en trapp dipol uppsatt 40/80m med trapps inköpta hos Svedbry i Skövde för drygt trettio år sen,dom fungerar fortfarande se bild på trapps.
Kommentarer (1)
[2026-04-15 21:11:25] [SM4ZAM]:
En sån har jag också liggandes i nån låda :)
Hade den när jag började vara ute och köra portabelt på kommunjakten för ett antal år sedan, körde den med min qrOlle.
Tack för qso från Vilhelmina :)
73 de Uffe SM4ZAM
|
|
Karlskrona - S412 igår onsdag | de SM7EDN - 2026-04-08 09:51 |
Hej,
Tack för kontakterna igår när jag aktiverade Karlskrona kommun S412 och SMFF-2124. Konditionerna var inte på topp direkt, och inte hjälpte det mycket när jag satte upp STORA portabelantennen :-)
Det blev 41 QSO i alla fall.
73
Lennart, SM7EDN
|
|
Lidingö annandag påsk | de SM5SPN - 2026-04-06 14:43 |
Tack för gårdagens QSO från Lidingö (Sticklingehöjden). Märkte nu att kommunen inte var aktiverad sen tidigare. Det var lite svårt att köra radio mellan regnskurarna (typiskt aprilväder) men det är ett fint ställe med utsikt över Stockholm. 73s Tomas